ondernemersblogs logo
info@ondernemerblogs.nl
  • Home
  • Blog
    • Kantoor
    • Marketing & Social
    • Ondernemer
    • Succesverhalen
    • Tech & Tools
  • Gastbloggers gezocht
Home Ondernemer Wat te doen als je debiteuren niet willen betalen?

Wat te doen als je debiteuren niet willen betalen?

december 18, 2017sannevermeulenOndernemerGeen reacties

Het is wel het laatste waar een ondernemer op zit te wachten. Diensten of producten zijn geleverd, maar een aantal debiteuren wil niet betalen. Elke ondernemer krijgt hiermee te maken. Is het incidenteel, dan hoeft het niet echt problematisch te zijn. Is het structureel, of betreft het een groot bedrag van een of meerdere debiteuren, dan kan het de normale bedrijfshuishouding flink verstoren. Voor alle Nederlandse ondernemingen tezamen geldt dat er jaarlijks voor 15 miljard euro aan niet-betaalde facturen open blijven staan. Hoe kunt u debiteuren aanzetten tot betalen?

Kwade wil of simpelweg vergeten?

Als veel rekeningen onbetaald blijven, kan dit aanvoelen als een persoonlijk onrecht. In de praktijk blijkt echter dat bij het overgrote deel van de debiteuren kwade wil geen rol speelt. Vaak is een factuur kwijtgeraakt of is betaling simpelweg vergeten. Door een betalingsherinnering te sturen, met een kopie van de factuur en dit op te volgen met een vriendelijk telefoongesprek, kunt u deze groep debiteuren aanzetten tot betalen. Een vriendelijke benadering houdt de zakelijke relatie in stand en persoonlijk contact kan er zelfs voor zorgen dat u niet meer vergeten wordt.

Als na facturatie een groot aantal betalingen uitblijft, is het ook verstandig om uw debiteuren te laten onderzoeken op kredietwaardigheid. Een onderzoek bij de Kamer van Koophandel of via Dun & Bradstreet kan veel problemen voorkomen. Mocht het zo zijn dat een van uw debiteuren tijdelijke cashflowproblemen heeft, dan kunt u in eerlijke en open communicatie een oplossing aanreiken. Het initiatief daartoe hoort eigenlijk bij de debiteur te liggen, maar een proactieve houding van uw kant kan u op den duur een trouwere klant opleveren dan u al had. Hetzelfde geldt voor eventuele klachten. Misschien is uw factuur onduidelijk of heeft uw afnemer klachten over uw diensten of producten. Een oplossingsgerichte houding en het feit dat uw debiteur zich gehoord weet, kan op termijn positief uitpakken.

Een incassobureau de oplossing?

Echter, het is ook een feit dat op een vriendelijke manier debiteuren aanzetten tot betaling niet altijd werkt. In dat geval kunt u erover denken om uw vordering over te dragen aan een incassobureau. Een aantal incassobureaus werkt op basis van No Cure No Pay. Zij verdienen hun geld aan incassokosten. Is een vordering niet te innen, dan betaalt u niets, maar u ontvangt ook niets. Andere incassobureaus nemen uw vordering over en betalen u een bepaald percentage van uw oorspronkelijke facturatie. Het is verstandig om de voors en tegens van beide werkwijzen goed af te wegen.

Vorige artikel CO2 management in je bedrijf: zo pak je dat aan! Volgende artikel Metselaar: een onderschat beroep

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meest recente berichten

  • Kantoor concept – anders dan anders | Ditt. officemakers
  • Tips voor een te gek thuiskantoor
  • Kantoorruimte voor Technologie liefhebbers
  • 3 SEO factoren die óók in 2019 werken
  • Productieve werknemers in 3 toepasbare stappen

Categorieën

  • Het verhaal van
  • Horeca
  • Kantoor
  • Marketing & Social
  • Nieuws
  • Ondernemer
  • Tech & tools

Tags

aannemer autoriteit B&B Brainstorm chatten consultant Doelgroep ergonomie expert Facebook Freelancer gratis tools voor ondernemers groei horeca Hotel Hotel software inrichting intern kantoor kantoorruimte marketing Ondernemen ondernemer ontwikkeling proces productiviteit seo seo tools slack social media startup swopper tips Toekomst tools tools voor ondernemers Trello Uitdagingen verhaal voordelen VR Werkplek wetenschap Wordpress website vertalen zelfstandige

Meest recente berichten

  • Kantoor concept – anders dan anders | Ditt. officemakers
  • Tips voor een te gek thuiskantoor
  • Kantoorruimte voor Technologie liefhebbers
  • 3 SEO factoren die óók in 2019 werken
  • Productieve werknemers in 3 toepasbare stappen

Gastblogger worden

Gastblogger gezocht

Privacyverklaring

Uitloggen

Categorieën

  • Het verhaal van
  • Horeca
  • Kantoor
  • Marketing & Social
  • Nieuws
  • Ondernemer
  • Tech & tools
Copyright Ondernemerblogs.nl 2018
Wij gebruiken cookies om de website beter te laten functioneren. Als u de website verder gebruikt gaan we ervan uit dat u akkoord gaat dat wij u volgen.AcceptPrivacyverklaring
Privacy & Cookies Policy
Noodzakelijk Altijd ingeschakeld